At vælge den
rigtige kørelærer

Af Gitte Moeslund

Når du skal begynde din karriere som bilist, så skal du vælge dig en kørelærer; det synes ganske let, men du skal vælge med omhu. Her er et par gode råd:

Prisen?

Få klar besked om pris og vilkår. Det kan være en god ide at få et skriftligt tilbud. Det er svært at se i en annonce i avisen eller på nettet om det er en seriøs kørelærer du vælger. Tro endelig ikke, at prisen er det vigtigste – det kan godt blive en dyr fejltagelse. Lad dig ikke lokke af lave dumpeprocenter og billige lynhurtige kørekort, sådanne reklameslogans er kun til glæde for den enkelte kørelærer.

Stil krav

Du skal lære at færdes sikkert og selvstændigt i trafikken og derfor er det vigtigt at du lærer at køre bil og ikke kun lærer at bestå en prøve. Du skal stille krav og sørge for at de bliver opfyldt – det er dit og mit liv det gælder.
Når du skal vælge kørelærer, så kan det måske være en idé, at du kommer til en teoriaften, som en prøvetime og ser stedet og kørelæreren an, inden du vælger. Måske du kender andre der har erfaringer fra deres erhvervelse af kørekort – lyt til deres erfaringer og hør på deres oplevelser.

Vælg en køreskole du kender

Her er et godt og meget vigtigt råd til dig der skal have kørekort – rådet er ganske gratis: Vælg en køreskole du kender – snak med venner og bekendte – hør om deres erfaringer og vælg så den kørelærer du stoler på.
Dansk Kørerlærer Union (DKU). DKU er landets største sammenslutning af praktiserende kørelærere. Der er klagemulighed via DKU (se DKU’s hjemmeside). Er køreskolen ikke medlem af DKU kan du kun klage via retssystemet og det er meget dyrt og meget langsommeligt og det er svært at vinde ret.

Skal du tage dit kørekort hos mig?

Hos mig får du tryg og personlig teori- og  køreundervisning, der passer til dig og dit tempo. Sammen vurderer vi, hvor mange køretimer du har behov for, så vi bedst sikrer os at du består i første hug!